Krekeldoof en andere gedichten

Bestel hier

De gedichten van J.H. van Geemert zijn toegankelijk, en poëtisch in het vermogen een beeld op te roepen, een stemming; soms raadselachtig, maar altijd een uitnodiging aan de lezer om ‘mee te beleven’ met de dichter.

Het zijn uitsnedes uit het leven van de dichter, herinneringen aan de jeugd, momenten tijdens verre reizen. Ver weg maar ook om de hoek, in een gedicht over de Plantagebuurt, met zijn gebutste historie.

 

 

Recensies:

Niet qua vorm maar wel qua uitstraling doen zijn gedichten (…) soms denken aan Japanse traditionele verzen. Ze zijn in ieder geval filosofisch geladen, net als het toepasselijke motto van het boek: ‘Alles bleef / zoals het niet was’.
(…)
Eenvoudig verwoorde en toch niet gemakkelijk te doorgronden gedichten. (…) Interessant voor de echte poëzieliefhebber.
– Albert Hagenaars, recensent NBD Biblion

Uit de recensie van website Meander / Meander Magazine:
In zijn weemoed over een voorgoed voorbij verleden doet Van Geemert me denken aan dichters als Jan van Nijlen en Bloem. En ook met Nescio toont hij verwantschap.
(…)
In (…)  terloopse, schijnbaar eenvoudige formuleringen is hij een meester.
(…)
De gedichten van Van Geemert zijn universeel. Dat komt niet alleen door zijn thematiek en uitgekiende gebruik van metaforen, maar soms ook doordat ze zo open zijn, dat iedere lezer zich ermee kan identificeren, of preciezer: de gedichten op zichzelf kan betrekken.

De gehele recensie is hier te lezen: http://meandermagazine.net/wp/meisjes-ooit


Over de auteur

J.H. (Ko) van Geemert (1950) publiceerde in de jaren zeventig gedichten in tijdschriften als De Gids, Hollands Maandblad, Gedicht, Avenue Literair; later in De Zingende Zaag en Tirade. Er verschenen vijf (niet meer verkrijgbare) poëziebundels. Andere publicaties o.a.: De Plantage Een literaire wandeling (1993, vierde, herziene druk 2016), Hi-Ha-Hondelul en andere sportpoëzie (1996), Reynders legendarisch kunstenaarscafé op het Leidseplein (2017, samen met Paul Arnoldussen).